Lotnummers koperspiralen: hoe werkt het en waar vind je ze?

20 september 2023|Door Titus Health Care

Titus Health Care biedt kosteloos een vervangend T-Safe, Multi-Safe of Flexi-T koperspiraal aan na een mislukte plaatsing of expulsie binnen 6 maanden na plaatsing. Zorgverleners vragen makkelijk en snel een vervangend spiraal aan via het online formulier. In dit formulier vragen wij onder andere naar het lotnummer van het spiraal. Maar wat is een lotnummer? Waar vind je het lotnummer van onze koperspiralen en waarom vragen wij ernaar op het vervangingsformulier? En waarom is het zo belangrijk om lotnummers te documenteren? Lees er alles over in deze blog.

Wat is een lotnummer?

Lotnummers zijn unieke nummers die worden toegekend aan een product. Elk spiraal heeft een lotnummer. Het lotnummer geeft informatie over het soort spiraal en wanneer het spiraal geproduceerd is. Het is belangrijk om van elk geplaatst spiraal het lotnummer te registreren. Tip voor verloskundigen: het Anticonceptieportaal registreert lotnummers automatisch. Je kan lotnummers dan altijd terugvinden in het overzicht van je recepten.

Waar vind ik het lotnummer?

Lotnummers staan op de verpakking van ieder spiraal. Op sommige verpakkingen staat het gedrukt, op andere verpakkingen zit een sticker. Het gaat altijd om de informatie achter de letters ‘LOT’. Soms zijn dit alleen cijfers, in andere gevallen zijn het letters en cijfers. In de afbeelding hiernaast zie je hoe je de lotnummers kan herkennen van T-Safe, Multi-Safe en Flexi-T koperspiralen.

Lotnummers bij vervangingsaanvraag

Er zijn in Nederland op dit moment 22 verschillende koperspiralen op de markt. T-Safe en Multi-Safe zijn hiervan de meest gebruikte. Bij de vervangingsaanvraag willen wij graag weten om welke spiraal het gaat. Hiervoor is ook het lotnummer van het geplaatste spiraal nodig. Bij elke aanvraag proberen we zo een compleet beeld te krijgen van de situatie. Naar aanleiding van de informatie die wij ontvangen, kunnen we gepast advies geven en zorgverleners het beste helpen.

Waarom lotnummers van geplaatste spiralen documenteren?

Het is belangrijk om te documenteren welke patiënt welk spiraal van welke batch geplaatst heeft gekregen. Ten eerste is dit belangrijk om te weten wanneer er bijvoorbeeld een terugroepactie plaatsvindt. Het gebeurt gelukkig zelden, maar als een producent vaststelt dat er een productieprobleem is, dan wordt er een terugroepactie in gang gezet. In de berichtgeving staat dan om welke lotnummers het gaat. Maar wat als je niet meer terug kan vinden wie welke spiraal heeft? Juist, dan moet je in het ergste geval al je patiënten terug laten komen voor de verwijdering van de spiraal.

Ten tweede kan een patiënt, zoals met elk middel, last krijgen van een bijwerking of kan er sprake zijn van een productklacht. Dit meldt de producent bij de fabrikant. De fabrikant doet vervolgens onderzoek naar dit specifieke spiraal en de batch spiralen die toen geproduceerd zijn. Zo kan de fabrikant bijvoorbeeld nagaan of er meerdere meldingen zijn gedaan bij één batch en bepalen of er mogelijk actie ondernomen moet worden.

Wat verder nog documenteren?

Naast het lotnummer zijn er meer gegevens die handig zijn om te documenteren bij de insertie. De volgende gegevens adviseren wij altijd te noteren in het patiëntendossier:

  • het soort spiraal (T-Safe, Multi-Safe (short), Flexi-T)
  • houdbaarheidsdatum van de spiraal
  • datum van insertie
  • gemeten sondelengte
  • eventuele bijzonderheden tijdens insertie

Bij bijzonderheden kan je bijvoorbeeld denken aan een plaatsing postpartum of bij een vrouw die borstvoeding geeft.

Meer informatie

Twijfel je nog of heb je nog vragen? Neem dan contact op via medical@titushealthcare.nl.

Lotnummer T-Safe, Multi-Safe, Flexi-T