Lotnummers koperspiralen: hoe werkt het en waar vind je ze?
Lotnummers koperspiralen: hoe werkt het en waar vind je ze?
Kwaliteit en betrouwbaarheid staan bij ons voorop! Titus Health Care biedt kosteloos een vervangend T-Safe, Multi-Safe of Flexi-T koperspiraal aan na een mislukte plaatsing of expulsie binnen 6 maanden na plaatsing. Zorgverleners vragen makkelijk en snel een vervangend spiraal aan via het online formulier. In dit formulier vragen wij onder andere naar het lotnummer van het spiraal. Maar wat is een lotnummer? Waar vind je het lotnummer van onze koperspiralen en waarom vragen wij ernaar op het vervangingsformulier? En waarom is het zo belangrijk om lotnummers te documenteren? Lees het hieronder!
Wat is een lotnummer?
Denk aan een lotnummer als de ‘vingerafdruk’ van een spiraal: het is een unieke code die aangeeft uit welke productiebatch de spiraal komt, welk type het is en wanneer het geproduceerd is. Het lotnummer maakt elk spiraal herleidbaar en zorgt ervoor dat we de kwaliteit en veiligheid van onze producten kunnen blijven garanderen. Voor zorgverleners is het daarom belangrijk om dit nummer vast te leggen, zodat het altijd makkelijk terug te vinden is.
Tip voor verloskundigen: het Anticonceptieportaal registreert lotnummers automatisch. Je kan lotnummers dan altijd terugvinden in het overzicht van je recepten.
Waar vind ik het lotnummer?
Lotnummers staan op de verpakking van elk spiraal. Het nummer begint na de aanduiding ‘LOT’ en bestaat uit cijfers of een combinatie van cijfers en letters. Afhankelijk van het type verpakking, staat het lotnummer gedrukt of op een sticker. In de afbeelding hiernaast zie je hoe je de lotnummers kan herkennen van T-Safe, Multi-Safe en Flexi-T koperspiralen.
Lotnummers bij vervangingsaanvraag
In Nederland zijn er momenteel 17 verschillende koperspiralen op de markt, waarvan T-Safe en Multi-Safe het meest gebruikt worden. Bij de vervangingsaanvraag willen wij graag weten om welke spiraal het gaat. Hiervoor is ook het lotnummer van het geplaatste spiraal nodig. Bij elke aanvraag proberen we zo een compleet beeld te krijgen van de situatie. Naar aanleiding van de informatie die wij ontvangen, kunnen we gepast advies geven en zorgverleners het beste helpen.
Waarom lotnummers van spiralen documenteren?
Het registreren van het lotnummer van een spiraal is een belangrijke stap in het waarborgen van kwaliteit en veiligheid. Dit biedt namelijk twee grote voordelen:
- Traceerbaarheid bij terugroepacties: Het gebeurt gelukkig zelden maar als een fabrikant een probleem ontdekt met een specifieke batch spiralen, kan het nodig zijn om een terugroepactie te starten. Zonder lotnummerregistratie kan het lastig zijn om te achterhalen welk spiraal bij welke patiënt is geplaatst. In het ergste geval moeten alle patiënten terugkomen om hun spiraal te laten verwijderen.
- Onderzoek bij bijwerkingen of Klachten: Als een patiënt bijwerkingen ervaart of er een productklacht ontstaat, kan het lotnummer helpen om te achterhalen of dit een eenmalig geval is of dat het wellicht vaker voorkomt in een specifieke batch. Dit stelt de fabrikant in staat om snel en gericht actie te ondernemen. Zo dragen we samen bij aan kwaliteitsverbetering en kunnen we snel actie ondernemen als dat nodig is.
Wat verder nog documenteren?
Naast het lotnummer zijn er meer gegevens die handig zijn om te documenteren bij de insertie. De volgende gegevens adviseren wij altijd te noteren in het patiëntendossier:
- het soort spiraal (T-Safe, Multi-Safe (short), Flexi-T)
- houdbaarheidsdatum van de spiraal
- datum van insertie
- gemeten sondelengte
- eventuele bijzonderheden tijdens insertie
Bij bijzonderheden kan je bijvoorbeeld denken aan een plaatsing postpartum of bij een vrouw die borstvoeding geeft.
Meer informatie
Heb je vragen over lotnummers, de vervangingsprocedure of andere informatie over onze koperspiralen? Neem gerust contact met ons op via medical@titushealthcare.nl – we helpen je graag verder!